Om te kunnen afschrijven op een bedrijfsmiddel, moet je eerst het bedrag bepalen dat je jaarlijks mag afschrijven.
Daarvoor heb je 3 gegevens nodig:
– de aanschafkosten
De aanschafkosten bestaan uit: de aanschafprijs +de aankoopkosten, zoals de notariskosten bij aankoop van onroerend goed + de installatiekosten en de kosten van het bedrijfsklaar maken (bijvoorbeeld de kosten van plaatsing van het bedrijfsmiddel door een ander dan de leverancier) – kortingen en subsidies, ook als je die achteraf krijgt
– de restwaarde
De restwaarde is de geschatte waarde die het bedrijfsmiddel vermoedelijk nog heeft op het moment dat je het niet meer kunt gebruiken voor de uitoefening van je onderneming.
Voor het bepalen van de restwaarde kan je overleggen met de leverancier van het bedrijfsmiddel. Deze leverancier kan meestal goed inschatten wat het bedrijfsmiddel na verloop van tijd nog waard is.
– de vermoedelijke gebruiksduur (in hele jaren)
In principe is de vermoedelijke gebruiksduur de technische levensduur van het bedrijfsmiddel, dus de periode totdat het helemaal versleten is.
Maar je mag uitgaan van de economische levensduur als die korter is dan de technische levensduur.
De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor je onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat.
De meest gebruikte methode om de afschrijving te berekenen is de lineaire methode.
Je schrijft dan per jaar een vast percentage af van het verschil tussen de aanschafkosten en de restwaarde.
De afschrijving is per jaar maximaal 20% van de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel.
Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
Ben jij zzp-er?
Ben jij ondernemer
Ben jij particulier?
Ik help je met:
- Opzetten van je administratie
- Boekhouding
- Jaarstukken
- Tips
- Omzetbelasting
- Inkomstenbelasting
- Aftrekposten
- Financieel en fiscaal advies
Ik help je met:
- Administratie en boekhouding
- Jaarstukken
- Tussentijdse cijfers
- Inkomstenbelasting
- Vennootschapsbelasting
- Omzetbelasting
- Tips
- Financieel en fiscaal advies
Ik help je met:
- Opstellen van je aangifte inkomstenbelasting
- Aanvragen van toeslagen
- Aftrekposten
- Tips
- Uitstel
- Controleren van belastingaanslagen
- Bezwaarschriften
- Fiscaal advies